در حالی که برنامه اطلاعات اطلاعات وزارت کشور

در حالی که: برنامه اطلاعات اطلاعات وزارت کشور دولت یازدهم برنامه ریزی اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی عده‌ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند / محمد هاشمی

وزارت اطلاعات خوب عمل کرده است| به جای عوض کردن وزیر کشور، با استانداران و فرمانداران خاطی برخورد شود 

عده‌ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند / محمد هاشمی

محمد هاشمی:عده ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند

عبارات مهم : برنامه

وزارت اطلاعات خوب عمل کرده است| به جای عوض کردن وزیر کشور، با استانداران و فرمانداران خاطی برخورد شود

محمد هاشمی می گوید: هیچ ضرورتی جهت عوض کردن در کابینه وجود ندارد مگر اینکه در جایی مسئله جدی وجود داشته باشد یا اینکه وزیری نخواهد در دولت بماند وگرنه اصل عوض کردن در دولت دوازدهم را اصلا بافایده نمی دانم.

عده‌ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند / محمد هاشمی

مردادماه که از راه برسد قطار دولت یازدهم هم به ایستگاه آخر می رسد؛ حالا حسن روحانی به همراه یارانش در بزنگاهی دیگر جهت تشکیل کابینه ای دیگرند. کابینه ای که عده ای از مدت ها پیش دم از ضرورت ایجاد عوض کردن در آن زده اند و معتقدند حالا رییس جمهور با توجه به تجربیات 4 سال گذشته می تواند در جهت کارایی زیاد کابینه گام بردارد.

ولی در این میان هستند کسانی که تغییرات گسترده در کابینه دوازدهم را به نفع دولت نمی دانند؛ محمد هاشمی یکی از آن ها هست. او اعتقاد است ثبات و نظارت بر عملکرد وزارتخانه ها زیاد می تواند در توفیق مدیران و اجرای برنامه های دولت موثر باشد تا یک عوض کردن و تحول اساسی.

وزارت اطلاعات خوب عمل کرده است| به جای عوض کردن وزیر کشور، با استانداران و فرمانداران خاطی برخورد شود 

رییس سابق شرکت صدا وسیما و عضو سابق حزب عاملان سازندگی، عملکرد اغلب وزارتخانه های دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می کند و اعتقاد است معاون اول دولت می تواند به عنوان یک مهره تاثیرگذار در هماهنگی اجزای دولت زیاد موثر باشد.

از او راجع به اتفاق تروریستی مجلس و حرم امام (ره) و تخریب ها علیه دولت و وزارت اطلاعات هم پرسیدیم. هاشمی این تخریب کنندگان را غیرمنصف خواند و گفت عده ای در این میان به جای وحدت از آب کره گرفتند!

مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با محمد هاشمی را در زیر می خوانید؛

عده‌ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند / محمد هاشمی

***

دو ماه دیگر به آخر دولت یازدهم و تشکیل دولت دوازدهم وقت باقی مانده هست. این در حالی است که از مدت ها قبل حتی قبل از انتخابات بعضی از اشخاص سیاسی و کارشناسان قائل به ضرورت ترمیم کابینه بودند. حالا این بحث ها جهت کابینه دوازدهم جدی تر شده است هست. آیا شما هم قائل به این تغییرات هستید؟

از نظر من اصل در مدیریت، ثبات هست. یعنی ثبات در توفیق مدیران و اجرای برنامه ها بسیار تعیین کننده هست. بر این اساس به نظر من مصلحت نیست که تغییرات وسیع یا جدی ای را در دولت دوازدهم انجام دهند؛ چون به هرحال هنگامی که دولت تشکیل شده است و وزیری 4 سال تجربه دارد، نیروهایش را چیده، هرچند اگر جایی ضعفی هم باشد، می توان همان ضعف ها را تذکر داد و برطرف کرد. یعنی یقینا یک نیروی ضعیف پای کار بهتر از یک نیروی نیرومند است که تازه وارد شود. چون هنگامی که یک وزیر با تیمش می آید، در وزارتخانه و ادارات کل استان ها تغییرات می دهد. خلاصه اینکه تغییرات فی نفسه نمی تواند بافایده باشد.

وزارت اطلاعات خوب عمل کرده است| به جای عوض کردن وزیر کشور، با استانداران و فرمانداران خاطی برخورد شود 

حتی اگر این تغییرات جهت ارائه برنامه ای تازه جهت پیشبرد بهتر اهداف دولت باشد؟

بله، مگر اینکه واقعا برنامه جدی یا مسائلی وجود داشته باشد وگرنه از نظر من عوض کردن به صرف تغییر، هیچ موقع نه کارگشا بوده و نه موثر. مگر اینکه یک علت خیلی نیرومند داشته باشیم. به هرحال در ارزیابی منصفانه از عملکرد دولت یازدهم، باید گفت که دولت براساس توانایی‎هایش و با توجه به محدودیت هایی که وجود داشته، خوب عمل کرده است و رفتارش مثبت و مناسب بوده هست. مخصوصا در کارهای اساسی و زیربنایی، عوض کردن می تواند آفت جدی باشد. هنگامی که یک پروژه راکد شود و بخوابد تا بخواهید دوباره این پروژه را راه بیندازید، ماه ها طول می کشد و هزینه های گزافی را روی دست دولت یا کارفرما می گذارد.

عده‌ای در اتفاق تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند / محمد هاشمی

من شخصا هیچ ضرورتی جهت عوض کردن نمی بینم الا اینکه در جایی مسئله جدی وجود داشته باشد یا اینکه خود وزیری نخواهد بماند؛ وگرنه اصل عوض کردن در دولت دوازدهم را اصلا بافایده نمی دانم.

شما در حالی تغییرات در دولت را مهم نمی دانید که عده ای، هم در جناح اصولگرا و هم در جناح اصلاح طلب، معتقدند به عنوان نمونه در وزارتخانه هایی مثل وزارت ارشاد، کشور و علوم باید تغییراتی صورت بگیرد. بعضی منتقدان اصلاح طلب هم معتقدند در بدنه وزارت کشور با توجه به اینکه بعضی استانداران و فرمانداران در این 4 سال تا حدودی ساز مخالف با دولت زدند، عوض کردن مهم هست. به نظر شما عملکرد این وزارتخانه ها در 4 سال گذشته چگونه بوده و آیا تغییرات در آنها مورد نیاز است؟

خیر؛ اتفاقا وزارت کشور جزو وزارتخانه هایی است که ثبات در آن خیلی موثر است و به امنیت کشور بستگی دارد. هنگامی که در وزارت کشور در سطح وزیر عوض کردن ایجاد شود، تا عمق روستاها رفته و بخشدار را هم مشمول بر می شود. این تغییرات نمی تواند خیلی بافایده باشد. البته اگر با یک فرماندار یا مسئولی که علی رغم منویات دولت یا به تعبیر شما، علیه دولت اقدام کرده، می توان موردی برخورد کرد. ولی اینکه بخواهیم به خاطر 10 تا تخلف، کل یک وزارتخانه وسیع مثل وزارت کشور را عوض کردن دهیم، نابجاست و آفت زیادی به بار می آورد.

یعنی شما تنها تذکر و برخورد با فرمانداران و استاندارانی را که در جهت مطالبات دولت و حتی شاید مردم عمل نمی کنند، کافی می دانید؟ منظورم این است که آیا فقط به خاطر اینکه تغییرات عمده در یک وزارتخانه ایجاد نشود، دولت فقط به تذکر بسنده کند؟

همانطور که می دانید تخلف همه جا است و باید با متخلف و تخلف برخورد کرد نه اینکه به خاطر یک دستمال، قیصریه ای را به آتش کشید. چنانچه در جایی تخلف وجود دارد با متخلف برخورد کنیم؛ آن هم متناسب با تخلف. یک وقت هم تخلف در آن حد نیست که نیازمند عوض کردن باشد و یک تذکر یا تنبیه کفایت می کند که برطرف شود. به هرحال با نظارت نیرومند و برخورد با تخلف می توانیم کارآیی دولت را اوج ببریم. ابزار نظارتی هم در اختیار دولت و نظام وجود دارد و می توانند ورود کنند.

بنابراین من شخصا آنچه در کشور ضعیف و کم می دانم، بحث نظارت هست. نظارت معمولا ضعیف است و چون نظارت، ضعیف هست، کارآمدی ممکن است کم شود و تخلف وجود داشته باشد. ولی اگر نظارت و برنامه وجود داشته باشد، دیگر دلیلی وجود ندارد که عملکرد نامناسب باشد. بالاخره هر وزیر یا مسئولی یک برنامه دارد که متناسب با آن برنامه نیازمند یک بودجه و نیرو است که اگر تامین باشد و نظارت هم باشد، دیگر دلیلی جهت ناکارآمدی وجود ندارد. بنابراین صرف اینکه یک جایی ضعف عملکردی دارد معنایش این نیست که حتما با عوض کردن درست می شود. من با توجه به سوابق اجرایی خودم در گذشته می گویم که ما هیچ وقت با عوض کردن نتوانستیم نواقص را برطرف کنیم بلکه با نظارت و تامین منابع و برنامه توانسته ایم کارها را بهتر جلو ببریم.

این بحث نظارتی چگونه می تواند در درون خود دولت موثر عمل کند؟

به نظرم نقش هماهنگی بین وزارتخانه ها در دولت عمدتا در حوزه معاون اول هست. معاون اول است که هم اشراف دارد و هم از نظر قانونی مسئولیت و اختیار دارد که وزارتخانه ها را هماهنگ کند. البته نقش شرکت مدیریت و برنامه و بودجه هم جزو نقش های کلیدی هست. اگر بین این دو رکن یعنی معاون اول و مدیر شرکت برنامه و بودجه برنامه ریزی و هماهنگی مناسب وجود داشته باشد، می توان وزارتخانه ها را براساس مسئولیت یا نوع کاری که دارند، دسته بندی کرد.

مثلا وزارتخانه های اقتصادی، خدماتی، امنیتی، فرهنگی و آموزشی را دسته بندی کرد و بین آنها هماهنگی بوجود آورد. یعنی اگر نقاط ضعف یا در جایی ناهماهنگی وجود دارد، باید این عامل هماهنگ کننده، فعال باشد و از اختیارات خودش استفاد کند. او می تواند بین این دستگاه ها هماهنگی بوجود بیاورد و چنانچه ضعف یا احتمالا تعارض یا اختلاف سلیقه یا نظری وجود دارد، برطرف کند. یعنی ابزارها و راهکارها همه در نظام مدیریتی ما وجود دارد. استفاده بهینه از این ابزارها و راهکارها می تواند آن هنر مدیریت باشد که اینها را هماهنگ کند. به عنوان نمونه در جایی که دو وزارتخانه با هم اختلاف دارند، باید اختلافات حل شود. درواقع باید یک مرجع پیگیری و هماهنگی وجود داشته باشد که این مرجع در ساختار ریاست جمهوری آینده نگری شده است و می توانند از این راهکار استفاده کنند و هماهنگی بوجود بیاورند.

نظرتان در مورد وزارتخانه های اقتصادی چیست؟ باتوجه به اینکه مهمترین نقدی هم که به دولت یازدهم در مناظره های انتخاباتی به حسن روحانی و دولتش وارد می شد، مباحث اقتصادی بود. به نظر شما در این مورد رییس جمهور در کابینه خود باید چه تمهیداتی بیاندیشد؟

من شخصا عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می کنم. چون دولت یازدهم هنگامی که کار را از دولت دهم تحویل گرفت منابعی که جهت اقتصاد یا هزینه های اقتصادی نیاز داشت، در اختیار نداشت. چنانچه اوضاع اقتصادی دو دولت را با هم مقایسه کنید، می بینید که عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد واقعا مثبت بوده؛ به این علت که جهت منفی ای که در دولت های نهم و دهم وجود داشت را عوض کردن داد.

این دولت جهت های رشد اقتصادی 5- درصد، تورم دورقمی بالا، اشتغال بسیار پایین، قیمت بیکاری بسیار اوج و رشد نقدینگی اوج را عوض کردن داد. حالا روی عدد رشد اقتصادی بحث ندارم که این عنوان به در نظر گرفتن یا نگرفتن میزان فروش نفت بستگی دارد ولی روی این بحث دارم و می گویم جهت بردار منفی بود؛ ولی دولت یازدهم این بردار را عوض کردن جهت و رو به مثبت کرد. همه هم اذعان و قبول دارند که دیگر رشد منفی نداریم. رشد مثبت شده، تورم کنترل شده، اشتغالزایی تا حدی که منابع وجود داشته، وقت های شغلی مولد بوجود آورده و برنامه مناسبی وجود دارد. بنابراین اگر واقعیات را در نظر بگیریم، درست است که هنوز کمبودهایی وجود دارد ولی آنچه هم که انجام شده، در مقایسه با سال های قبل خود مثبت بوده هست؛ بنابراین اگر در تیم اقتصادی دولت عیب و ایراد یا اختلاف نظری وجود دارد با همان شیوه هایی که برشمردم، قابل برطرف کردن است و از طریق آن، مراجع می تواند برطرف شود. منابع باید تقویت و تزریق کرد و برنامه ها را به خوبی اجرا کرد.

آقای هاشمی! ما به تازگی یک اتفاق تروریستی را از سر گذراندیم، ولی دوباره هجمه ها از سوی تندروهای اصولگرا علیه دولت شروع شد و آن ها وقوع این اتفاق را به نقص وزارت اطلاعات و شخص آقای علوی منتسب دانستند. نظر شما دراین باره و البته عملکرد وزارت اطلاعات در 4 سال گذشته چیست؟

اولا بحث امنیت فقط مربوط به وزارت اطلاعات نیست. مثال نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و در کنارش وزارت کشور و نیروهای مردمی و وزارت اطلاعات یک مجموعه هستند و اینطور نیست که فقط متوجه یک ارگان باشد. بالاخره آن کسی که به ساختمان دوم مجلس ورود کرده، از جایی گذشته که در اختیار وزارت اطلاعات نبوده و به وسیله سپاه، بسیج یا نیروی انتظامی حفاظت می شد. به نظرم نیرویی که از مجلس حفاظت می کند، سپاه هست. بنابراین باید کل پرسشها را دید. حالا اینکه دلواپسان با هر مسئله کوچکی شروع به نقد یا تخریب دولت می کنند، در رقابت‎های جناحی و گروهی طبیعی است و این عنوان هم نباشد دنبال چیز دیگری هستند. حتی عده ای بعد از این اتفاق گفتند که داعش جهت مذاکره با شما آمده و دست به کار شده است است! در اینجا باید پرسید که مگر شما از برنامه داعش اطلاعات داشتید و داعشی ها را می شناختید و ماموریتشان را می دانستید که این حرفها را می زنید؟! به نظرم این حرف‎ها صرفا رقابت‎های جناحی و گروهی است.

وزارت اطلاعات واقعا در این 4 سال و حتی سال‎های قبل به خوبی عمل کرده هست. ما در کشورمان علی رغم پرسشها بسیار وسیعی که در کشورهای همسایه و همجوار و حتی اروپایی وجود داشته اصلا از این موارد نداشتیم و حتی یک اتفاق هم رخ نداده هست. وزیر اطلاعات گزارش داده که یکصد مورد را طی این چند سال کشف و خنثی کرده اند. این عدد کمی نیست حالا در بین همه این موارد یک مورد هم عملیاتی شده است یعنی یک درصد. بالاخره این ضریب بالای عملکرد وزارت اطلاعات هست. این نوع خطاها در این حد، زیاد نیست که در این شرایطی که باید وحدت و انسجام وجود داشته باشد و همه با هم باشیم، شروع به تخریب هم بکنیم و از آب، کره بگیریم و بخواهیم علیه همدیگر صحبت کنیم.

یک قضاوت منصفانه، عملکرد دولت یازدهم از جمله در حوزه اطلاعات را خوب و مثبت ارزیابی می کند. ضمن اینکه این مسئله را هم نادیده نگیریم که وزارت اطلاعات نمی تواند هر موضوعی را فورا به مردم گزارش دهد. هنگامی که روی یک کیس اطلاعاتی بررسی و شناسایی می کنند و آن را نشانه قرار می دهند تا هنگامی که که بتوانند آن را دستگیر یا خنثی یا از بین ببرند، مدت ها وقت می برد و تدابیر زیادی را می طلبد. ضمن اینکه باید با دقت و هوشیاری این عملیات را پیش ببرند تا خدای ناکرده پای بی گناهی به میان کشیده نشود و احیانا حقی ضایع نشود؛ در عین حال امنیت هم برقرار شود. به نظرم عملکرد وزارت اطلاعات در حد خودش تقریبا ضریب بالای مثبت دارد.

اخبار سیاسی – خبرانلاین

واژه های کلیدی: برنامه | اطلاعات | اطلاعات | وزارت کشور | دولت یازدهم | برنامه ریزی | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs